Kaip neužmigti giliu žiemos miegu?

Rekomenduojam

Modesta GRIGAITĖ

Kai už lango elegantiškai sninga ir vėjas sukdamasis aplink mus praneša apie savo žvarbumą, žinome, kad atėjo ji – žiema. Šiuo laikotarpiu ne vienam iš mūsų norisi kuo greičiau grįžti iš paskaitų ir, rankoje laikant karštą arbatos puodelį, susisukti į šiltą pledą jaučiant, kad jau tuoj tuoj ant stalo garuos gardi vakarienė. Tačiau reikia prisiminti, kad toks jaukumas negali užsitęsti per ilgai, nes žmogaus kūnui reikia palaikyti aktyvumą net ir esant žemai oro temperatūrai. Todėl šiame straipsnyje aptariame, kaip šaltasis metų periodas veikia mūsų organizmą, ir dalinamės patarimais, kaip šį laiką išnaudoti prasmingai.

Visų pirma, tikriausiai daugeliui yra žinoma, kad atėjus šaltiems orams žmogus jaučia drebulį. Tai nutinka net tada, kai kūno temperatūra nukrenta vos vienu laipsniu žemiau. Dėl to smegenų dalis, vadinama pogumburiu, leidžia raumenims žinoti, kad jie turėtų pradėti generuoti šilumą. Taip pat į drebulį panašūs šiurpuliukai atlieka gynybinio mechanizmo funkciją, kuri vystėsi tūkstančius metų tam, kad kūnas galėtų apsisaugoti nuo šalčio. Kai tai patiriame, ant kojų ir rankų esantys plaukeliai atsistoja. Tačiau šis reiškinys nelabai padeda dabartiniams žmonėms, kurie turi žymiai plonesnius plaukelius nei anksčiau gyvenę mūsų protėviai.

Žiemos metu yra didesnė galimybė peršalti, bet turėtų būti aiškus vienas dalykas – vien todėl, kad išeisite į lauką, iš karto nebūsite „apdovanoti“ gripu. Tačiau, kaip rodo Jeilio universitete atliktas tyrimas, kūnas yra mažiau pajėgus kovoti su virusu, jeigu jo temperatūra yra keliais laipsniais žemesnė. Taip pat esant šaltam orui žmonės dažniausiai pasilieka namuose kartu su savo artimaisiais. Dėl to susidaro tinkama terpė plisti virusui ir juo užsikrėsti.

Kai žmogus jaučia skausmą sąnarių ir raumenų srityse, kraujagyslės susispaudžia ir dėl to kraujas tinkamai nepatenka į raumenis. Tai mažina lankstumą ir atsiranda rizika pasitempti raumenis. Be to, šaltas oras gamina skystį aplink storesnius sąnarius, kas gali būti viena iš priežasčių, kodėl artritu (sąnario uždegimu) sergantys asmenys šaltuoju periodu dažniau pastebi šios ligos simptomus. 

Taip pat, kai esame vėsioje aplinkoje, kraujagyslės siaurėja, kad išlaikytų kraują kuo šiltesnį centrinėje kūno dalyje. Tai padeda gyvybiškai svarbiems organams funkcionuoti ir kraujui pasišalinant nuo odos paviršiaus prarasti mažiau šilumos. Tačiau tai reiškia, kad kraujas nepatenka į galūnes. Dėl to rankų ir kojų pirštai būna baltos spalvos, kas yra žinoma kaip Reino liga. Nuo to apsisaugoti galima mūvint pirštines ir šiltas kojines. 

Kūnas šaltuoju periodu degina kalorijas ir pasižymi tuo, kad turi du riebalų tipus. Vienas iš jų – baltieji riebalai, suteikiantys izoliaciją kūnui ir apsauginę pagalvėlę organams. Taip pat egzistuoja ir rudieji riebalai, kurie vien tik generuoja šilumą. Baltuosius riebalus galima paversti rudaisiais sportuojant.

Galiausiai, dėl šalto oro yra paveikiama smegenų chemija. Dauguma iš mūsų būname nusivylę, kai žiemą pradeda temti anksti, vos pasibaigus darbo dienai. Taip nutinka dėl melatonino ir serotonino. Melatoninas yra gaminamas smegenų kankorėžinės liaukos tam, kad paruoštų žmogų miegui. Priešingai nei pastarasis, serotoninas yra smegenyse esantis neuromediatorius, susijęs su pagerėjusia nuotaika ir padidėjusiu budrumu. Kai sutemsta, serotonino gamyba mažėja ir dėl to jaučiamės ne tokios geros nuotaikos, labiau norime miego. 

Kaip buvo galima suprasti, kūnas tikrai stipriai reaguoja į šaltą orą, todėl reikėtų per ilgai nebūti lauke kai termometras rodo žemiau nulio. Tačiau taip pat yra svarbu neužmigti giliu žiemos miegu ir kasdien praleisti nors šiek tiek kokybiško laiko lauke. Būtent dėl to siūlome penkis užsiėmimus, nereikalaujančius didelių išlaidų, tačiau suteikiančius daug teigiamų emocijų.

  • Ilgais žiemos vakarais ir laisvomis dienomis puiki proga pasivaikščioti sniegu apklotomis gatvėmis ir parkų takais. Kad baltojoje karalystėje laikas neprailgtų ir nebūtų taip nuobodu, kartu siūlome pasikviesti ne tik savo keturkojį draugą, bet ir seniai matytą bičiulį. Juk tokioje aplinkoje papasakotos istorijos būna kur kas įdomesnės!
  • Ar prisimenate tuos laikus, kai iš sniego statydavote senius besmegenius, o po to darydavote sniego angelus? O galbūt tai darote iki šiol? Jeigu visgi ne, žiemos metas yra puikiai tinkamas visa tai prisiminti kartu su šeima ar draugais. Užsiimdami tokia galbūt neįprasta veikla ne tik smagiai leisite laiką, bet ir skatinsite savo kūną judėti. Tik nepamirškite pirštinių!
  • Mūsų šalis Lietuva pasižymi ne tik lygumomis, bet ir puikiai tinkamomis čiuožinėti kalvomis, tad kodėl nepasiėmus čiuožynių ir to neišbandžius šią žiemą? O jeigu jūsų aplinkoje yra tokių vietų, kurios tinkamos slidinėjimui, tą patį galite padaryti ir su slidėmis.

  • Kaip prieš tai buvo minėta, šaltas oras ir greitai besileidžianti saulė sukelia nemažai neigiamų emocijų. Todėl svarbu mankštinti ne tik savo kūną, bet ir protą bei sielą. Kadangi vakarais kiemus ir gatves anksti apgaubia tamsa, tačiau miegoti dar nesinori, kartu su artimaisiais galite kuo puikiausiai praleisti laiką gerdami karštą šokoladą, rengdami protmūšius mėgstamiausių serialų, filmų ar kitomis jums įdomiomis temomis.
  • Aktyvia veikla galima užsiimti ne tik lauke, bet ir namuose. Savo kūną įmanoma stiprinti ir mankštinti įvairiausiais sporto ar jogos pratimais, tačiau neprivalote to daryti vieni, visada galite pasikviesti savo draugus ar šeimos narius.

Smagios žiemos!