Nauji mokslo metai: mišraus nuotolinio mokymo pliusai ir minusai

Aktualijos

Justina BOGUŽAITĖ

Su vis dar džiuginančia saule ir vasariška šiluma į mūsų duris pasibeldė nauji mokslo metai. Miestą užplūdo pasimetę, tačiau žinių ištroškę pirmakursiai ir sugrįžę vyresnių kursų studentai. Dauguma šių neeilinių mokslo metų laukė su nerimu ir nežinomybe po pavasario semestro, kuris, persikėlęs į nuotolinę erdvę, sukėlė daug streso studentams bei patiems dėstytojams. Sumaištį sukėlusi pandemija kasdien verčia susimąstyti: o kaip bus šiandien, kitą dieną, kitą savaitę?

Didžioji dalis paskaitų šį semestrą vyksta nuotolinėje aplinkoje, tačiau studentai taip pat turi vykti ir į auditorinius užsiėmimus, laboratorijas. Tai jiems sukelia nepatogumų: tokių kaip, pvz., paskaita vyksta nuotoliniu būdu, tačiau seminaras – gyvai. Studentas turi planuotis, kaip atvyks į seminarą, kai tarp paskaitos ir jo nedidelis laiko tarpas. Be to, auditoriniai užsiėmimai studentams dažniausiai vyksta tik kartą per savaitę. Ne visi studentai šiuo metu turi galimybę atvykti į gyvus užsiėmimus arba neturi nuosavo transporto, o viešasis transportas – nemenka rizika. Rekomenduojama neatsipalaiduoti ir vengti didesnio socialinio kontakto.

Nuotolinis mokymasis turi savo pliusų: gali įsitaisyti namuose, nereikia niekur eiti ir gali ramiai mokytis, klausyti paskaitų. Tačiau neigiamų pusių yra kur kas daugiau nei gerųjų: sunku susikaupti, kompiuterio ekranas dirgina akis, kelia galvos skausmą ir kt., galimas prastas ryšys, interneto nebuvimas ir kitos problemos, dėl kurių paskaitos gali neįvykti. Nukenčia studijų kokybė, sumažėja ryšys tarp dėstytojo ir studento, krinta motyvacija mokytis. Dėstytojams sunku bendrauti su studentais per kompiuterio ekraną, tam kliudo įvairūs techniniai nesklandumai, ryšio trūkumas. Tiesa, teorinę medžiagą galima išmokti mokantis nuotoliniu būdu, tačiau studentai netenka galimybės tobulėti praktiškai. Pavasario semestro patirtis parodė, kad nuotolinis mokymasis studentams kelia stresą. Viso to pasekmės gali būti itin liūdnos – didelis stresas ir nuovargis gali sukelti rimtų sveikatos problemų. Dėl to vis daugiau jaunuolių meta studijas arba pasiima akademines atostogas, nes nebegali pakelti krūvio.

VU Filosofijos fakulteto 3 kurso sociologijos bakalauro studentai – Morta Vanagaitė, Inidė Jasnauskaitė, Daiva Pavilonytė, Matas Čičelis ir Guoda Gudelytė – pristato „Šeiminiai ryšiai ir intymūs gyvenimai“ studijų dalyko (prof. Irena Juozeliūnienė) metu atlikto atvejų tyrimo rezultatus. (Pilnas straipsnis: https://www.fsf.vu.lt/naujienos/fakulteto-ivykiai/2994-studentai-apie-studijas-ir-darba-covid-19-pandemijos-laikotarpiu) Siekdami įvaldyti vizualųjį koncentrinių apskritimų taikymo metodą, individualiam tyrimo projektui studentai pasirinko ne studijų dalykui įprastas partnerio paieškos, skyrybų/išsiskyrimo, draugystės temas, o prioritetų viršūnėje atsidūrusią temą, ar/kaip karantino laikotarpiu keičiasi studentų studijų ir darbinės veiklos prioritetai bei jų derinimas, ar/kaip persitvarko studentų asmeninių bendruomenių struktūra ir bendravimas su reikšmingais asmenimis, ar pandemijos padiktuotos sąlygos pakoreguoja asmens reikšmingumo sampratas. Atlikto tyrimo rezultatai gali parodyti tik tiek, kad koronaviruso COVID-19 pandemijai valdyti paskelbtos karantino sąlygos iš esmės pakeičia įprastas studijų ir darbo derinimo rutinas. Nauji iššūkiai mokymuisi ir užduočių atsiskaitymams, nesaugumas dėl pozicijos darbe dar labiau pagilina Z. Baumano (2007) aptartą socialinės erdvės kaitos, nenuspėjamumo ir žmonių ryšių trapumo situaciją, kurioje studijuojantys geba išlikti tik transformuodami įprastas praktikas. Kaip tai paveiks studentų gyvenimą po karantino, ar įvyks gyvenimo „normalizacija“, ar sugebėsime išlaikyti universitetinį bendruomeniškumą? Tai klausimai, į kuriuos sociologai dar turės atsakyti ateityje.

Šaltinis: https://www.fsf.vu.lt/naujienos/fakulteto-ivykiai/2994-studentai-apie-studijas-ir-darba-covid-19-pandemijos-laikotarpiu

 

O kaip šiuo neeiliniu laikotarpiu jaučiasi VDU studentai?

„Manau, kad VDU bendruomenė su nuotoliniu mokymu susitvarkė puikiai. Visgi nuotolinis mokymas sukelia ir daug nepatogumų. Vienas didžiausių trūkumų – techniniai nesklandumai paskaitų metu. Dauguma dėstytojų nenori įrašyti paskaitų, o dėl kilusių nesklandumų kartais nepavyksta jose dalyvauti. Taip pat sunkumų kelia ir trumpas laikas tarp paskaitos ir seminaro, kai studentams, kurie gyvena toliau, reikia daugiau laiko atvykimui, dėl ko paskaitos yra klausomos viešajame transporte. Žinoma, negalime pakeisti susiklosčiusių aplinkybių, tačiau reikėtų ieškoti alternatyvų nepatogumams išspręsti.“

Dovilė Karečkaitė (II kursas, Socialinių mokslų fakultetas)

„Mišrus nuotolinis mokymosi būdas gali tapti tikru iššūkiu studijoms. Dėl didelio studentų skaičiaus mano studijų grupėje beveik visos paskaitos vyksta nuotoliniu būdu. Taip nukenčia studijų kokybė: nebetenkama galimybės atlikti visų studijų medžiagos įsisavinimui svarbių užduočių, ypač tų, kurios reikalauja kontaktinio bendravimo su žmonėmis, atsiranda įvairių techninių problemų, kai neįmanoma prisijungti į paskaitas ar seminarus, todėl jos praleidžiamos, o nuotolinių atsiskaitymų metu, siekiant užtikrinti akademinį sąžiningumą, skiriamas minimalus laiko tarpas atsakyti į klausimus, todėl kartais nebelieka laiko nei į juos įsigilinti, nei tinkamai atsakyti. Tačiau yra ir pliusų: didžiausias iš jų – sutaupytas laikas, nes jo nebereikia praleisti autobusuose vykstant į paskaitas. Taip pat dienoje galima susiplanuoti daugiau veiklos, nes, esant reikalui, paskaitos galima klausytis kelionėje viešuoju transportu, mieste ar kitose vietose be būtinybės vykti į fakultetą.“

Evelina Rimkutė (II kursas, Socialinių mokslų fakultetas)

Pandemijos metu itin svarbi psichologinė būsena. VDU Psichologijos klinika dalinasi Vilniaus universiteto psichologų tyrimais grįstomis rekomendacijomis universitetams, studentams ir dėstytojams:

Prieiga per internetą: https://psichologijosklinika.vdu.lt/wp-content/uploads/2020/09/VU-rekomendacijos-studentams-ir-destytojams.pdf

 

Kur kreiptis psichologinės pagalbos?

VDU Psichologijos klinika

Jonavos g. 66 – 326/327

Tel.: 8-37-327-825

El. paštas: psichologijos.klinika@vdu.lt

VDU Psichologijos klinika siūlo pagalbą VDU studentams, išgyvenantiems įvairius psichologinius sunkumus. Neatidėliokite kreiptis pagalbos, jei dėl vidinės būsenos ar susiklosčiusios gyvenimo situacijos sunku bendrauti ar mokytis, jei užplūsta slegiančios mintys, jei manote, kad nėra išeities.

Visi VDU studentai turi galimybę nemokamai naudotis Psichologijos klinikos paslaugomis. Čia yra teikiamos įvairios psichologinės pagalbos formos:

  • psichologo konsultacijos (susitikus su psichologu, nuotoliniu būdu ar anonimiškai el. laiškais specialioje elektroninio konsultavimo sistemoje);
  • porų psichologinis konsultavimas;
  • asmenybės augimo grupės;
  • relaksacijos (atsipalaidavimo) mokymai;
  • internetinė asmeninių pokyčių programa ir kitos savigalbos priemonės;
  • mokymai ir seminarai.

Klinikoje paslaugas teikia profesionalūs psichologai, turintys didelę praktinio darbo patirtį.

Būtina išankstinė registracija el. paštu.

Jaunimo linija

Jaunimo linija – viena didžiausių Lietuvoje veikiančių nemokamos emocinės paramos telefonu ir internetu tarnyba. Nuo 1991 metų veikiančioje tarnyboje dirba apie 350 savanorių (Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir Skuode).

Jaunimo linija yra nevyriausybinė, ne pelno siekianti organizacija, veikianti privačių asmenų, verslo ir valstybės paramos dėka. 

 

https://www.jaunimolinija.lt/lt/

Telefono numeris: 8 800 28888

Taip pat galite kreiptis pagalbos elektroniniu paštu ir pokalbiu internetu jų puslapyje (https://www.jaunimolinija.lt/lt/ )