Kelionės

Nepažinti Lenkijos kampeliai

Goda OSTRAUSKAITĖ

Pernai, tais keistais metais atėjus vasarai, su šeima nusprendėme niekur toli nevykti, o aplankyti arčiau esančią Lenkiją. Surengėme trumpą trijų dienų kelionę po mažiau žinomus kaimyninės Lenkijos kraštus, norėjome atrasti kažką naujo ir nematyto. Daugiausia dėmesio skyrėme vietoms, apie kurias nebuvome daug girdėję, tačiau buvo ne ką mažiau smalsu jas išvysti ir patyrinėti.

Goldap miestelis

Pirmąją mūsų trumpos kelionės dieną pradėjome anksti. Mūsų dienos tikslas buvo pasiekti Goldap miestelį Lenkijoje ir jame pernakvoti. Atvykę vakare dar radome šiek tiek laiko aplankyti bokštą, nuo kurio atsiveria visas miestelio ir apylinkių vaizdas. Pabuvoję viršuje, nusileidome ir nusprendėme aplankyti miestelio centrą, kuriame galima išvysti nuostabaus grožio parką ir jaukias kavinukes. Po ilgo važiavimo galiausiai atsipalaidavome prie Goldap esančio ežero ir buvome maloniai nustebinti, kad vieta buvo gražiai sutvarkyta ir padaryta viskas, kad žmogus galėtų ramiai praleisti laiką ilsėdamasis.

Stančikų viadukai

Antrąją dieną pirmiausia aplankėme Stančikų viadukus, kurie yra Romintos girioje, visai netoli to paties Goldap miestelio. Šiems viadukams jau virš 100 metų. Pradžioje per juos ėjo geležinkelio linija, po Antrojo pasaulinio karo Raudonoji armija išmontavo bėgius ir konstrukcines medžiagas išsivežė kaip karo grobį. Saugodami Romintos girią lenkai priėmė gal ir nepopuliarų, tačiau reikalingą sprendimą – neatstatyti visos geležinkelio linijos, tik atskirus fragmentus, todėl šiandien matome originalų  viaduką. Dabar vaikščioti šiuo senu viaduku išties įspūdinga, nes galima jausti ne tik čia vykusią istorijos eigą, bet ir išvysti atsiveriantį nuostabų vaizdą. Paties viaduko aukštis – 40 m, ilgis – apie 200 m, tai yra vienas aukščiausių geležinkelio tiltų Lenkijoje.

Krukliankų tilto griuvėsiai

Šis tiltas pastatytas dar 1908 metais. Antrojo pasaulinio karo metu, rytų frontui atsitraukiant, tiltas buvo  susprogdintas, todėl dabar yra išlikę tik tilto likučiai. Po tiltu teka Sapinos upelis. Yra specialiai pastatyti laipteliai, kad turistai galėtų užlipti ant pačių griuvėsių ir žvilgtelėti į jo nuotrupas atidžiau bei įsivaizduoti, kaip įspūdingai tiltas turėjo atrodyti anuomet. Deja, tiltas  ir prieiga prie jo yra apleista, tačiau aplankyti ne ką mažiau verta.

Swiata Lipka

Po viaduko ir tilto aplankėme Swiata Lipka miestelį (liet. Šventaliepė), kurioje yra puiki XVII a. barokinio stiliaus Palaimintosios Mergelės Marijos bažnyčia. Ši šventovė yra žinoma dėl savo neįprastų vargonų – jais grojant visos ant vargonų esančios figūrėlės juda. Šiuos vargonus sudaro apie 5000 mažų vamzdžių bei šventųjų figūrėlės, vos tik užgrojus muzikai pamaldžiai linguojančios galvas. Vaizdas ir garsas išties įstabus. Šokančios šventųjų figūrėlės kelia šypseną, o muzika, sklindanti per visą bažnyčios erdvę, sukelia keistą, tačiau pasakišką atmosferą.

Cuda Polski: Święta Lipka - National Geographic

Bojeno fortas

Po Swiata Lipka su šeima apsilankėme Gižycke esančioje Bojeno tvirtovėje, pastatytoje XIX amžiuje ir savo forma primenančioje netaisyklingą šešiakampę žvaigždę. Šis fortas pradėtas statyti 1844 m. Pirmojo ir Antrojo pasaulinių karų metu šis fortas buvo naudojamas kaip slėptuvė ir štabas, tačiau 1945 m. buvo smarkiai apgriautas. Šiomis dienomis tai yra vienas lankomiausių ir žinomiausių Lenkijos fortų, kuris žavi ne tik išlikusiais unikaliais statiniais, bet ir ekspozicijomis, kuriose galima išvysti patrankų, sviedinių, tankų bei kitų įdomybių. Bojeno tvirtovė tampa vis patrauklesne istorine vieta turistams.

Reszel miestelio pilis

Trečiąją ir paskutiniąją dieną  pakankamai daug laiko skyrėme piliai, kuri yra Reszel miestelyje. Šioje pilyje galima išvysti keletą  karo ir apgulties mašinų maketų. Išlikusi viduramžių karinė technika šiuolaikiniam žmogui palieka gilų įspūdį. Riterių salėje ekponuojama  Europos riterių istorija, susijusi su ankstyvaisiais viduramžiais. Salėje galima pasigerėti įvairiomis retenybėmis, kartu ir ginklų ekspozicija, riterių drabužiais, ir kitais eksponatais. Šios pilies bokšte 1811 m. buvo kalinama ir kankinama paskutinė Europos ragana Barbora Zdunk, o dabar šiame bokšte jūs galite aplankyti įdomią ekspoziciją, kurioje demonstruojami žmogaus kankinimo įrankiai. Apsilankęs šioje pilyje, ne vienas susimąstys apie žmonijos gyvenimą  dabartiniais laikais.